06/16/2024
geschreven door BUS-NL
De actielijn Inclusie & imago maakt deel uit van de BUS-NL roadmap, die ondersteuning biedt aan alle stakeholders in de Nederlandse bouw- en installatiesector om de EU-doelstellingen van CO2-neutraliteit in 2050 te behalen. De roadmap voor 2024-2030 geeft richting aan de benodigde ontwikkeling van vaardigheden en biedt een duidelijke aanpak om het tekort aan goed geschoolde vakmensen op te lossen.
Hieronder vindt je een kort overzicht van voorgestelde acties op gebied van inclusie & imago.
Wil je de uitgebreide beschrijving lezen en de uitwerking van het actieplan? Klik hier.
Bekijk hier een video over dit actiepunt.
06/16/2024
geschreven door BUS-NL
De actielijn Inclusie & imago maakt deel uit van de BUS-NL roadmap, die ondersteuning biedt aan alle stakeholders in de Nederlandse bouw- en installatiesector om de EU-doelstellingen van CO2-neutraliteit in 2050 te behalen. De roadmap voor 2024-2030 geeft richting aan de benodigde ontwikkeling van vaardigheden en biedt een duidelijke aanpak om het tekort aan goed geschoolde vakmensen op te lossen.
Hieronder vindt je een kort overzicht van voorgestelde acties op gebied van inclusie & imago.
Wil je de uitgebreide beschrijving lezen en de uitwerking van het actieplan? Klik hier.
Bekijk hier een video over dit actiepunt.
Algemene strategie
De toegang tot de arbeidsmarkt voor vrouwen, jongeren en mensen met niet Nederlandse achtergrond verloopt moeizaam. Maatregelen die gericht zijn op het ontsluiten van de mogelijkheden en het verbeteren van de positie van deze doelgroepen zijn meer dan welkom. Acties op dit gebied hangen nauw samen met het imago van de sectoren die vaak niet aantrekkelijk is voor mensen uit genoemde doelgroepen. Het imago van de bouw- en installatietechnieksector bij vrouwen, jongeren en mensen met niet westerse achtergrond kan sterk verbeterd worden. Imagoverbetering alleen is niet voldoende, ook de huidige werkcultuur (van omgangsvormen tot werktijden) in de sector zal veranderd moeten worden om deze mensen aan te trekken en te behouden.
Het aanvalsplan techniek is een bestaand initiatief dat als voorbeeld kan dienen voor de andere sectoren en kan daarmee een belangrijke bijdrage leveren aan de actieagenda voor de komende jaren.
We adviseren daarom aan te sluiten bij het Aanvalsplan Techniek en waar mogelijk met partijen samen te werken met kennis en expertise op dit gebied, zoals Duneworks en Crossover.
Uit verschillende onderzoeken blijkt dat wervings- en selectieprocedures vaak onbewust niet inclusief zijn ingestoken, waardoor vooral mensen worden aangetrokken met een vergelijkbare achtergrond en kenmerken als het huidige personeel[1]. Minderheidsgroepen zoals mensen met een migratieachtergrond vallen hierdoor sneller buiten de boot. Dit kan ermee te maken hebben dat algemene berichtgeving mensen onterecht in een negatief daglicht zet, of dat groepen burgers geen deel uitmaken van de profilering van instellingen.[2]
Verschillende organisaties hebben in de laatste jaren aandacht besteed aan het uitwerken van handvatten voor inclusieve werving en passende communicatie. Zo heeft de SER Diversiteit in Bedrijf het charterdocument ‘Divers Werven en Selecteren’ gepubliceerd (over stappen die bedrijven kunnen zetten om te werven met meer oog voor diversiteit en inclusie) en de Handreiking Inclusieve werving & selectie, gericht op bedrijven uit het mkb. Ook zijn er diverse onderzoeken [3], [4], [5], [6] gedaan en toolkits[7] opgesteld die zich hierop richten.
De maatregel die wij voorstellen is er dan ook op gericht deze initiatieven verder aan te jagen om zo het gebrek aan arbeidspotentieel en specifieke vaardigheden van mensen met een migratieachtergrond in de transitie van de gebouwde omgeving aan te pakken. Hiervoor is -naast andere factoren- een inclusieve wervingsstrategie nodig.
Identificatie van prioriteitsmaatregelen
Benodigde middelen
Toegewezen uren (personeelskosten) om inclusieve werving te organiseren. Dit is afhankelijk van de organisatieomvang. Is er bijvoorbeeld een sollicitatiecommissie of is werving door enkele personen uitgevoerd? Kleine organisatie kunnen eventueel samenwerkingen met elkaar aangaan om kennis en ervaringen uit te wisselen. In de opstartfase zal meer tijd (geld) nodig zijn dan in de uitvoeringsfase. In het aanvalsplan Techniek zijn de volgende randvoorwaarden benoemd.
De overheid kan dit mogelijk maken door te experimenten toe te staan met de huidige kennis migrantenregeling naar een vakkrachtenregeling. Aanbieders van Aanvalsplan Techniek stellen voor om tot een aanpassing van de kennismigranten voor specifieke beroepen (vakkrachtenregeling). Zo willen zij tekorten oplossen op sector- en beroepsniveau waarvan op voorhand duidelijk is dat geen prioriteit genietend aanbod voorhanden is. En wordt een pool gemaakt waarvoor vakkrachten uit derde landen die aan de kwalificaties voldoen zich kunnen melden. Vooraf worden normen gesteld voor tijdelijkheid en gegarandeerde terugkeer.
Bedrijfsleven garanderen:
Financiële mechanismen
Het programma kan zich bewijzen met het meten van een succesvolle instroom en doorstroom van nieuwe vakmensen uit de doelgroepen in de sector enerzijds en een succesvolle uitstroom en omscholing vanuit andere sectoren, wellicht ook de fossiele industrie. Dit kan worden gemeten en op basis hiervan kan tevens een bedrag worden gereserveerd voor investering in het programma.
Begeleidende maatregelen
Naast de meting van succesvolle plaatsingen en doorstroom is het vooral van belang de kwaliteit en acceptatie te meten van de nieuwe medewerkers en hoe zij zich geaccepteerd voelen in hun nieuwe werkomgeving. Mogelijk is ook extra begeleiding nodig.
Beoogde certificering en accreditatie
Bedrijven die succesvol zijinstroom toepassen kunnen hiervoor een certificaat krijgen of geaccrediteerd worden. Daarnaast kunnen zij-instromers een skills-profiel opbouwen in 1 van de bestaande systemen en daarmee ook laten zien dat zij succesvol werken aan hun vakmanschap. De transitie-skills maken hier onderdeel van uit. Dit sluit aan bij de generieke aanpak zoals benoemd bij arbeidsmarkt.
Structurele maatregelen
Vanuit de vakinhoudelijk technische kant is het van belang dat er aandacht is voor regelmatige bijstelling van specifieke skills-gaps en nieuwe behoeften. Zo nu en dan zal er bijstelling plaats moeten vinden of er niet nieuwe gedragsindicatoren gewenst zijn of nieuwe transitie-skills beschreven moeten worden. De belangrijkste aanpassingen liggen vermoedelijk in de context en in de mate waarin bedrijven open staan voor nieuwe doelgroepen.
Monitoring
Elk jaar zal monitoring plaatsen moeten vinden vanuit de werkgroep op resultaten:
Kwaliteit van projectorganisatie zij-instroom programma’s van de sector.
[1] https://www.ser.nl/nl/thema/diversiteitinbedrijf/kennisplatform/werven-en-selecteren
[2] https://www.kis.nl/artikel/voor-inclusieve-communicatie-hoef-je-het-niet-met-elkaar-eens-te-zijn
[3] https://www.movisie.nl/sites/movisie.nl/files/2022-06/Waardevol_werken_de_stand_van_zaken.pdf
[4] https://www.movisie.nl/sites/movisie.nl/files/2018-09/Wat-werkt-bij-de-bevordering-van-arbeidsparticipatie-van-statushouders.pdf
[5] https://www.kis.nl/sites/default/files/2022-06/kompas-voor-inclusieve-communicatie.pdf
[6] https://www.verwey-jonker.nl/wp-content/uploads/2022/08/221330_Inclusieve_Communicatie_Arnhem.pdf
[7] https://www.eur.nl/media/2021-04-nl-inclusive-rs-toolkit-1612202000
De Roadmap BUS-NL gaat verder dan een plan; het is een krachtige oproep tot samenwerking. Onderwijsinstellingen, beleidsmakers, vakbonden, bedrijven en werkzoekenden spelen allemaal een essentiële rol in het bereiken van onze doelen.
Steun de roadmap hier en laat zien hoe jouw inzet bijdraagt aan deze missie! Sluit je aan bij het BUS-NL netwerk om actief deel te nemen aan de ontwikkeling van een duurzame bouwsector, je netwerk te vergroten en kennis uit te wisselen met anderen!
Dit project is gefinancierd door het LIFE-programma van de Europese Unie in het kader van subsidieovereenkomst nr. 101077358.
Disclaimer: De BuildUpSkillsNederland-website geeft de standpunten van het projectpartnerschap weer en weerspiegelt niet noodzakelijk de standpunten van de Europese Commissie. De Europese Commissie is niet verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze site.
© 2023 BuildUpSkillsNL