06/16/2024

geschreven door BUS-NL

Actielijn Samenwerking

De actielijn Samenwerking maakt deel uit van de BUS-NL roadmap, die ondersteuning biedt aan alle stakeholders in de Nederlandse bouw- en installatiesector om de EU-doelstellingen van CO2-neutraliteit in 2050 te behalen. De roadmap voor 2024-2030 geeft richting aan de benodigde ontwikkeling van vaardigheden en biedt een duidelijke aanpak om iniatieven elkaar onderling te laten versterken.

Hieronder vindt je een kort overzicht van voorgestelde acties op gebied van onderwijs.

Wil je de uitgebreide beschrijving lezen en de uitwerking van het actieplan? Klik hier.

Bekijk hier een video over dit actiepunt.

 

06/16/2024

geschreven door BUS-NL

Actielijn Samenwerking

De actielijn Samenwerking maakt deel uit van de BUS-NL roadmap, die ondersteuning biedt aan alle stakeholders in de Nederlandse bouw- en installatiesector om de EU-doelstellingen van CO2-neutraliteit in 2050 te behalen. De roadmap voor 2024-2030 geeft richting aan de benodigde ontwikkeling van vaardigheden en biedt een duidelijke aanpak om iniatieven elkaar onderling te laten versterken.

Hieronder vindt je een kort overzicht van voorgestelde acties op gebied van onderwijs.

Wil je de uitgebreide beschrijving lezen en de uitwerking van het actieplan? Klik hier.

Bekijk hier een video over dit actiepunt.

 

Samenwerken

Er is sprake van veel initiatieven die nog niet op elkaar afgestemd zijn of die alleen Europees, landelijk of regionaal zijn. Het gebruiken van een eenduidige skillstaal (verbonden met de landelijk te ontwikkelen standaard CompetentNL) is essentieel. Daarnaast is het belangrijk om ontwikkelde vaardigheden te erkennen en te waarderen (microcredentials). Het vaker onderling informatie uitwisselen en willen leren van elkaar is eveneens van belang. De in dit BUS-traject opgezette CoILs kunnen hierin ook een structurele plek krijgen, zodat we gezamenlijk aan onderwerpen kunnen werken. Als sector in transitie is het van belang om gezamenlijk op te trekken om zo te komen tot nieuwe geaccepteerde standaarden en methodieken. Doelstelling is om onze huidige beroepsbevolking gereed te maken voor niet alleen de energietransitie, maar ook de materiaaltransitie, de klimaattransitie en de digitale transitie. Door effectief samen te werken met bestaande initiatieven en platforms die al hun succes hebben bewezen, creëren we een vliegwieleffect. De regierol is nog niet ingevuld op gebied van Skillsbased werken. Dit is wel nodig om de verbindingen te leggen en de sector te blijven uitdagen om zaken van collectief belang op te blijven pakken.

Uit uitgebreide analyses, interviews en diverse sessie bleek dat veel deelnemer tegen het feit aanlopen dat er zoveel verschillend initiatieven zijn op het gebied van skills-ontwikkeling voor de energietransitie. Daarbij is het het probleem dat er sprake is van een grote mate van versnippering en dat een eenduidig overzicht ontbreekt. Men ziet soms door de bomen het bos niet meer.

Ook de overheid met de verschillende programma’s lijkt hierin onvoldoende een faciliterende rol te spelen. Op één plek een totaaloverzicht te hebben van alle initiatieven zodat versnippering tegengegaan wordt en dat mensen met gelijkwaardige initiatieven kunnen samenwerken zodat synergie gerealiseerd wordt, lijkt op dit moment bittere noodzaak. Door de versnippering wordt er meer geld uitgegeven om zaken te ontwikkelen dan nodig. Als er een duidelijk overzichtelijk schema beschikbaar zou zijn van de al gerealiseerde initiatieven en de zaken waar nog aan gewerkt wordt zou dat uiteindeijk geld en tijd uitsparen.

 

Daarnaast is de urgentie van de noodzaak om de energietransitie te faciliteren wijdverbreid, getuige de vele verschillende platformen die groepen mensen hebben verzameld om dit op te pakken. Het reactiveren van het BUS-NL platform om naast alle andere al bestaande platformen te functioneren, lijkt in deze fase niet de juiste aanpak. Immers dit zou voor meer versnippering zorgen, terwijl er steker behoefte is aan synergie en overzicht en simplificatie.

Er is op dit moment landelijk al veel geld geïnvesteerd om verschillende platforms te faciliteren. We zouden kunnen besparen als we gaan samenwerken met een al bestaand platform en de mensen die BUS-NL een warm hart toedragen daar naartoe te verwijzen. De keuze voor een platform is nog niet gemaakt.

Identificatie van prioriteitsmaatregelen

  • Uit onze analyse blijkt dat iedereen een beperkt beeld heeft van wat er allemaal beschikbaar is aan tools, maar zich wel bewust is dat er heel veel mensen druk bezig zijn met allerlei initiatieven die heel nuttig zouden kunnen zijn voor hen, mits ze hiervan een duidelijk overzicht zouden hebben. En zouden weten waar ze moesten zoeken.
  • De gemiddelde mkb’er heeft geen tijd zich op allerhande nieuwsbrieven te abonneren om op de hoogte te blijven van de laatste (kennis) ontwikkelingen die zijn bedrijf en zijn medewerkers zouden kunnen helpen in deze transitie. Er moet dus een toegankelijke en herkenbare plek komen waar ze snel en effectief informatie kunnen halen.
  • Welke ambitie willen we uitstralen? We verwachten door deze aanpak een groot deel van de mkb’ers in 2030 bereikt te hebben en dat zijgebruik gemaakt hebben van een beschikbaar initiatief om hun mensen verder op te leiden
  • Wat gaan we doen: samenwerken met het platform Mensen Maken de Transitie en samen met hen een toegankelijk overzicht creëren van alle bestaande herbruikbare initiatieven voor mkb’ers.

Benodigde middelen

De acties in 2024 worden grotendeels gefinancierd vanuit de uren van de consortiumpartners binnen het BUS-NL project. Vanuit de verschillende bestaande platforms zal in 2025 een klein deel van de begroting moeten worden gereserveerd voor kennisdeling en informatie-uitwisseling in het gezamenlijke platform. Uitvoering van dit programma zal afhankelijk van de ambities minimaal tussen de 100.000 en 200.000 euro op jaarbasis vragen. Uitvoering van het programma vergroot de kans op succesvolle instroom en doorstroom en betrokkenheid van het mkb-bedrijf. Mogelijk dat ook O&O fondsen aan kunnen haken en mee kunnen financieren. Vanuit de landelijke overheid zijn er regelmatig subsidiemogelijkheden voor dergelijke programma’s. Mogelijk kan aansluiting gevonden bij de human capital agenda van TKI Bouw en Techniek? Naast de financiën is er ook een werkgroep/organisatie nodig die de acties coördineert en een deel van de uitvoering op zich neemt. Tevens is er een regiepartner nodig die de rol van aanjager en coördinator op zich neemt. Dit kan ook een consortium of coöperatie van organisaties zijn.

Financiële mechanismen

Het programma kan zich bewijzen met het meten van de participatie van aantal partijen en initiatieven en het aantal actieve gebruikers van het platform en de verschillende producten en diensten gelieerd aan het platform.

Begeleidende maatregelen

Communicatie met betrokken initiatieven, brancheorganisaties en kennispartijen en mkb-gebruikers is van essentieel belang om dit tot een verbindend platform te laten zijn dat het overzicht heeft over alle initiatieven en actieagenda’s. Aansluiten bij andere grotere verbindende initiatieven zoals Collect2030 en Aanvalsplan techniek.

Beoogde certificering en accreditatie

Niet direct aan de orde.

Structurele maatregelen

Vanuit de vakinhoudelijk technische kant is het van belang dat er aandacht is voor regelmatige bijstelling van specifieke skills-gaps en nieuwe behoeften. Dit geldt echter voor alle actielijnen in de roadmap. Actualisatie en updates zijn van essentieel belang om het platform overzichtelijk en toegangsvriendelijk te houden.

Monitoring

Elk jaar zal monitoring plaatsen moeten vinden vanuit de werkgroep op resultaten:

  • Aantal deelnemende initiatieven
  • Aantal gebruikers
  • Tevredenheid over gebruik platform en ondersteunende organisatie
  • Behoefte aan menselijke facilitering, procesbegeleiding en “verbindingsofficieren”
  • Kwaliteit van facilitering door HR-organisaties, zij-instroomprojecten, kennispartijen (o.a. Skills) in de sector.
  • Kwaliteit van projectorganisatie

Actiepunten overzicht

Figuur 1. Actieplan Samenwerken

Steun roadmap

De Roadmap BUS-NL gaat verder dan een plan; het is een krachtige oproep tot samenwerking. Onderwijsinstellingen, beleidsmakers, vakbonden, bedrijven en werkzoekenden spelen allemaal een essentiële rol in het bereiken van onze doelen.

Steun de roadmap hier en laat zien hoe jouw inzet bijdraagt aan deze missie! Sluit je aan bij het BUS-NL netwerk om actief deel te nemen aan de ontwikkeling van een duurzame bouwsector, je netwerk te vergroten en kennis uit te wisselen met anderen!

 

Verwante artikelen

Vond je dit een interessant artikel? Lees ook eens:

Er worden meer berichten geladen …